Ir al contenido principal

CERVANTES I ELS ORIGENS DE LA NOVEL·LA MODERNA

L’obra de Cervantes i en especial el seu llibre capital, el Quixot, és fonamental en el desenvolupament de la novel·la europea per una sèrie de raons:

1. Amplitud de l’obra narrativa
  • La Galeta (1585).
  • Novelas ejemplares (1613).
  • El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha (1605-1615).
  • Los trabajos de Persiles y Segismunda (1617).
2. Construcció de personatges:
  • Gentilhome manxec, confon la realitat amb la ficció ivol imitar als seus herois. Don Quixot, considerat el símbol de l’home idealista, lluita per imposar la seua veritat contra el món.
  • Don Quixot és llançat a contrastar el seu món interior amb la realitat del seu temps, i sempre n’ix malparat, burlat o agredit pels seus contemporanis.
3.El recurs del viatge
L’acció principal està constituïda per tres viatges o eixides que realitza don Quixot.

  • La primera part (1605) conta les dues primeres eixides per terres de la Manxa i Andalusia,  el La segona part (1615) narra el pelegrinatge per terres d’Aragó i Catalunya fins a Barcelona i el retorn a la Manxa.
  • En la segona eixida se succeeixen històries protagonitzades per altres personatges.
  • Aquestes històries, no guarden relació amb la principal, però permeten la combinació de gèneres narratius sense perdre la coherència narrativa. Així el Quixot convina diferents estils.
4.El seu acompanyant: Sancho mogut en un principi pel desig de riqueses i poder.
  • Amb aquestos dos personatges, es mostra la diversitat que hi ha en la humanitat, ja que mostren dues maneres distintes de pensar, parlar i veure el món.
  • Amb el temps, cadascun influeix l'altre  i contagien el seu punts de vista.
  • Sancho Panza representa el sentit pràctic de la vida, la visió realista i materialista de les coses.
5. Joc de màscares narratives.
A través de la multiplicitat de narradors, Cervantes aposta per la llibertat.
  • L’historiador aràbic Cide Hamete Benengeli, autor original de la història.
  • El morisc mentider, traductor de l’àrab a l’espanyol.
  • Cervantes, que va encarregar la traducció després de trobar el manuscrit aràbic a Toledo.
  • El desconegut autor d’El curioso impertinente; el captiu d’Alger, Cardenio o el morisc Ricote.
Metaliteratura (llibre sobre llibres i sobre literatura).

6.Novel·la polifònica, totalitzadora i moderna.
La varietat de registres expressius comprèn la retòrica barroca, el llenguatge popular, el discurs arcaïtzant, la reflexió metaliterària o el domini del llenguatge poètic.

7.Cervantes influeix en la narrativa europea del segle XVIII en aspectes com la individualitat dels personatges, la paròdia dels gèneres o l’humor irònic.

  • El Quixot a la literatura es podria exemplificar-se mitjançant la novel·la satírica Fray Gerundio de Campazas, alias Zotes (1758-1768). Durant el segle XVIII hi va haver distints intents fallits de continuar la novel·la original.
  • José Cadalso: Cartas Marruecas, assenyala l'importancia del Quixot.
Al segle XVIII l’herència cervantina:
  • Henry Fielding: Quixot anglès, ple de tolerància i comprensió, humor i contrastos entre materialisme i idealisme.
  • Laurence Sterne: imita en la construcció paròdica de formes narratives, en les seues fonts fictícies, en l’humor i en les freqüents apel·lacions al lector.
Als segles XIX i XX la influència s’estendrà en autors com ara:
  • Benito Pérez Galdós.
  • Flaubert.
  • Graham Greene.











Comentarios

Entradas populares de este blog

Cants

Cant I: El gran viatge de Dante comença als trenta-cinc anys . Un dia es desperta enmig d'un bosc i sense llum en la selva del pecat i de l'error. Va intentar escapar però les besties feroces ho van impedir  , la pantera, el lleó i la lloba, tres obstacles gairebé impossibles de superar. Quan estava a la vall sense sol se lo va aparèixer una figura solemne que va reconèixer molt ràpid, Virgili, a qui considerava el més savi.   Cant II: El cant segon és la segona part del pròleg de l'obra. Dante fa referència als il·lustres precedents , de visites a l'ultratomba:  Eneas (entre herois pagans) que representa el fonament de la futura grandesa de Roma i el sant Pau (entre els cristians) que reforça els fonaments de la fe cristiana.  És Beatriu acudiu als llimbs a demanar-li al mestre per a que vinga en auxili de Dante i Virgili.  El poeta, doncs, es decidirà a fer un viatge que gaudeix de la més alta protecció i que és un privilegi extraordinari. Però, què se...